سفارش تبلیغ
صبا ویژن
























هو القیوم

شراب­خواری ،     از جمله گناهان کبیره­ای است که متاسفانه ، شیوع آن در برخی از محیطها دیده و شنیده می­شود . به طور مسلم ، یکی از علتهای رواج این پلیدی این است که برخی افراد از حرمت ، عواقب زیانبار و کیفرهای اخروی آن بی­اطلاع و ناآگاهند . لذا به برخی از آیات و روایاتی که در مذمت این عمل شیطانی آمده و به بعضی از آثار زیانبار آن ، که امروزه از نظر علمی به اثبات رسیده ، اشاره می­شود تا شاید افرادی که خواهان رضایت خدا و سعادت خویش هستند ، بیدار گردند و خود را از افتادن به این دام شیطانی حفظ کنند.

خداوند متعال در قرآن (مائده/90-93) می­فرماید : « ای مومنان! حق این است که شراب و قمار و... پلیدیهایی از عمل شیطان است ، از آنها دوری کنید تا رستگار شوید. شیطان صرفاً می­خواهد با شراب و قمار ، میان شما دشمنی وکینه بیندازد و از یاد خدا و از نماز بازتان دارد ، آیا دست بردار هستید؟»

 پیامبر اکرم صلی­الله­علیه­وآله فرمودند: « شراب­خوار ، فردای قیامت وارد محشر می­شود در حالی­که­ رویش سیاه و دهانش کج و زبانش بیرون افتاده و فریاد تشنگی­اش بلند است و به او از چاهی که در آن چرک زناکاران ریخته شده می­خورانند.»

امام­صادق علیه­السلام فرمودند : « شراب­خواری با بت­پرستی مساوی است و [شرابخوار] در قیامت کافر محشور خواهد شد. شراب اساس هر گناهی است.»

و در حدیث دیگر می­فرماید : « کسی که یک جرعه شراب بیاشامد ، خدا و پیغمبران و مومنین او را لعنت می­کنند ، اگر به ­مقداری بخورد که مست شود ، روح ایمان از او دور می­شود و بجایش روح کثیف شیطانی جایگزین می­گردد ، پس نماز را ترک می­کند و وقتی نماز را ترک گفت ، ملائکه او را سرزنش می­کنند و خدای­تعالی ­به ­او خطاب می­فرماید : ای ­بندة من! کافر شدی ، بدا به ­حال تو... سپس امام فرمودند : بدا به حالش ، بدا به­ حالش ، به خدا سوگند ، یک سرزنش الهی از هزار سال عذاب سخت­تر است... .»

نه تنها خوردن شراب ؛ بلکه خرید ، فروش ، محافظت از آن و شرکت کردن در مجالس ­و یا سر سفره­ای­ که­در آن شراب خورده می­شود ، نیز موجب بدبختی و گرفتاری در عذاب الهی می­گردد.

امام باقرعلیه­السلام می­فرمایند : « پیامبر ، ده نفر را دربارة شراب لعن کرد : تهیه­کننده ، فروشنده ، سازنده ، حمل­کننده ، خریدار و کسی که از معاملة آن روزی می­خورد و کسی که از آن محافظت می­کند و... .»

و از امام صادق علیه­السلام نیز نقل شده که پیغمبر صلی­الله­علیه­وآله فرمودند : « ملعون است کسی بر سفره­ای بنشیند که در آن شراب خورده می­شود.»

از سویی دیگر؛ شرابخواری موجب می­شود که دیگر اعمال صالح و عبادتهای انسان مورد قبول واقع نشود.

پیامبرصلی­الله­علیه­وآله فرمودند : « هر کس شراب بخورد ، تا چهل روز ، از او نماز پذیرفته نشود و اگر بدون توبه بمیرد ، از نوشیدنیهای دوزخ به او خورانده می­شود.»

اما برخی از آثار زیانبار آن که از نظر علمی به اثبات رسیده :

1-     عامل و زمینه­ساز بیماری­های جسمی چون : تشنج ، صرع ، ورم مغز ، فشار خون ، فلج در اعضای بدن ، رعشه در دست­ و پاها ، بیخوابی مفرط ، اسهال­های سخت ، یبوست شدید ، ضعف کبد ، سل ، تنگی نفس ، بیماری­های کلیوی ، ضعیف شدن حرکات قلب ، دیدن خوابهای پریشان.

 2-     عامل بیماری­هایی در نسل ( درکتاب بلاهای اجتماعی آمده که یکی از پزشکان آلمان ثابت کرده که تأثیر سوء الکل تا سه نسل بطور حتم باقی است.)

 3-     عامل بیماریهای روانی ، جنون و دیوانگی (طبق آماری که در انگلستان دربارة جنون الکلی انتشار یافته و با جنون­های دیگر مقایسه گردیده ، چنین به دست آمده که در برابر 2249 دیوانة الکلی فقط 53 دیوانه ، به علل دیگر وجود داشته است. و همچنین آمار دیگری که از تیمارستان­های آمریکا به دست آمده ، 85 درصد از بیماران روانی آنها را ، بیماران الکلی تشکیل می­دهند.)

پس ای مؤمنان! آگاه باشیم و با توجیهات و بهانه­های واهی ، خو درا در دام هلاکت نیندازیم و با چیزهای پلید وکثیف ، دهان و وجود خودمان را آلوده و نجس نسازیم و قلب امام زمان عجل­ الله­تعالی­فرجه­الشریف را از خود نرنجانیم و تلاش وکوشش کنیم تا با امر به معروف و نهی از منکر ، محیط حسینی و مهدوی خود را برای خود و فرزندان­مان پاک نگهداریم. ( با آرزوی عاقبت به خیری برای همه)


نوشته شده در شنبه 89/12/7ساعت 4:27 عصر توسط رحمت الله روحی نظرات () |

Categories
Links
Design
Specific
Others